söndag 3 juli 2016

Fokus på Humlor och Bin!






Jag älskar blommor. Att fota blommor, titta på blommor och omge mig med blommor. När man kryper omkring där bland buskarna för att få den där perfekta bilden på blommorna så upptäcker man ju allt möjligt spännande som går att fota. Humlor och bin tex och då kan man ju följa det spåret och helt enkelt byta fokus.

Om man kan prata om humlor med karaktär så är det nog det jag försöker fånga på mina bilder. Jag eftersträvar ett djup och att skapa en känsla hos betraktaren. Allra roligast är naturligtvis att fånga humlorna och bina när de flyger. Det är en kul utmaning att fånga ljuset, vinkeln, och rörelsen i en perfekt avvägd harmoni. Dessutom är de ju så söta med sina små spröt och vingarna som skimrar i den sena eftermiddagens motljus.

Add och adhd karakteriseras av att man lätt kommer av sig och byter fokus. Ibland är det inget större problem, ibland blir det oerhört jobbigt att inte kunna avgränsa sig och bara behålla fokus tillräckligt länge för att slutföra uppgiften man håller på med. Om jag går ut för att fota blommor kanske jag kommer hem med 300bilder på nåt helt annat. Det är ju inget större problem om jag bestämmer själv. Om jag har en arbetsgivare som har bestämt att jag måste göra en uppgift och i princip bestämt på vilket sätt som jag ska utföra uppgiften på funkar det inte alls.

Problem med att rikta och bibehålla fokus- dvs uppmärksamheten och koncentrationen är liksom kärnan i adhd. Det är inte så att man uppenbart struntar i den som kommer efter en till köket när man lagat mat och allt är upp och nervänt. Det är bara så att det var nåt annat som kändes viktigare som kom emellan, Sen var det nåt annat som fångade intresset och vips har det gått flera timmar innan man kommer tillbaka till punkten städa i köket. Man måste hela tiden jobba emot impulsen att segla in på olika stickspår när man håller på med något.

Fördelen med add/adhd är hyperfokus. När jag gör något som jag tycker är spännande, intressant och viktigt, typ fotografera Humlor och Bin så kan jag hålla på i flera timmar. Då kan jag inte riktigt avbryta mig för att göra något tråkigt bara för att det behövs göras. Risken är ju då att dammsugningen får stryka på foten för att jag hellre skriver ett blogginlägg om mina Humlor och Bin... ;-)

De här bilderna är tagna i Snösätra norra koloniområde i Rågsved. Har ni inte varit där kan jag verkligen rekommendera ett besök! Det är en otroligt vacker och underbar oas bara ett stenkast från tågspåren där X2000 dundrar fram i expressfart på sin väg genom landet.

Den 27:e augusti 2016 har de "öppet hus" för allmänheten. Gör en utflykt och köp med er en burk nyslungad honung hem. Det är utöver en ren njutningsfull dagsutflykt en investering i mänskligheten på både kort och lång sikt, eftersom mänskligheten inte överlever utan dessa outtröttliga gratisarbetare. :-)

http://www.snosatranorra.se// klicka på länken så kan ni läsa mer om Snösätra..Om ni vill titta på fler av mina bilder så kan ni titta på min fotoblogg: www.stockholmsmyransfoto.blogspot.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar