torsdag 15 oktober 2015

Matplanering

Nu har det gått 2,5v sen operationen och jag har sakta men säkert gått över till mosad mat. Dvs gradvis från soppa till mer fast mat.
Min mage verkar tillhöra den känsligare sorten. Jag måste pröva mig fram till vad som fungerar och inte. Det är inte egentligen något större problem om det inte vore för att man måste äta varje dag. Flera gånger dessutom.

Frukost, lunch, middag, och typ 4 mellanmål!
Man behöver se till så att man får i sig ungefär 50gr kött fisk, fågel, etc/måltid. Det är ungefär lika mycket som ett ägg. Till det äter jag nu ca 0,5dl potatismos och 1,5msk broccolimos. Det är inte något större problem heller faktiskt.

Första gången och när jag tänker på det är helt galet att jag blir jättemätt på så lite mat! Första gången fick jag verkligen skärpa mig för att inte ta hela laxfilén på tallriken med en hel dl mos och broccolin till... Det var tur att jag kunde hejda mig för en halv filé var precis lagom. Undra på att man måste fylla på med energi hela tiden.

Problemet är själva planeringen. VAD ska jag äta?? Det är som att det står helt still i huvudet. När jag går till ICA tänker jag att jag kan köpa både det ena och den andra råvaran men jag har ingen aning om vad jag ska göra med den! Jag tycker det är jättejobbigt.

Innan operationen hade jag Linas matkasse. Det var helt suveränt. Det kapar mycket mental
stress att slippa all planering och att handla. Jag ska gå tillbaka till matkasse när magen klarar det.

Man tänker sällan på att en mataffär är bombarderad av stimuli. Färger, ljud, ljus, produktexponering... Jag har väldigt svårt att sortera intrycken och skapa en prioritering.

Att sätta mig hemma och skriva listor utifrån recept har hänt ett fåtal gånger, men det är också svårt. Det har hänt och händer fortfarande att jag går till ICA för att handla middag och kommer hem med enbart frukostvaror. Frukosten är lätt eftersom jag oftast äter samma sak. Det är ett tydligt avgränsat moment.

Lunch och middag är mer diffusa och kräver större variation. Nu är jag dessutom i ett läge där jag måste slänga hela mitt gamla tänk överbord och börja om! Det är spännande, men det blir också en krock i hjärnan!

Dietisterna på sjukhuset säger att man ska välja nyckelhålsmärkta produkter och lättprodukter. Alla människor verkar ju fungera lite olika men det fungerar iallafall inte för mig. Iallafall inte nu i början. Jag måste ha i mig mer energi för att orka fungera, och fett är väldigt energitätt. Dessutom mättar fettet. Det är som att äta utifrån lchf dieten, med skillnaden att min kropp behöver lite ris, pasta, potatis etc också. Kolhydraterna blir mer snabb energi som gör att min hjärna funkar.

Jag prövade tex att ha 2msk crème fraiches i yoghurten i morse. Stor skillnad! mycket bättre uthållighet rent energimässsigt. Men det är ju egentligen fel. Egentligen borde jag valt nyckelhålsmärkt yoghurt...

Fast logiken säger att jag gör rätt så säger den andra rösten i hjärnan att det ju är fel. Tänk om jag inte går ner nu för att jag äter för mycket?!

Det blir snabbt en ångestsnurr i hjärnan. ADD människor, eller iallafall jag oroar mig över allting alldeles för mycket. Jag måste träna på att släppa kontrollen, våga lita på att allt kommer att bli bra med tiden.

Fast helst skulle jag önska att jag skulle få en matsedel med exakt hur mycket jag ska äta och vad jag ska äta varje dag.

En god vän till mig sade vid ett tillfälle:
"Man vill bara att någon ska säga- Gör så här så blir det bra!"

Utmaningen är ju att nu är det ju jag som sitter vid ratten i mitt liv, och det är jag som måste styra och pröva vad som fungerar och inte. Jag tror nog att det kommer att ordna sig såsmåningom. Jag måste "bara" ge mig till tåls lite till.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar