lördag 23 maj 2015

Sova är bra!

Sömn och ADD förtjänar ett eget kapitel. Innan jag började äta medicin var jag alltid så fruktansvärt trött, så trött, så trött!!! Add är som att ha sirap i hjärnan. Det är så segt. Vem känner sig inte trött då liksom. Det värsta är att det går inte att sova sig pigg. Det är inte den sortens trötthet, ändå är det så det känns.

Med medicin går det mycket bättre. Medicinen är vakenhetshöjande alltså borde man inte vara lika trött. Fast grejen är att man ju fortfarande måste sova på nätterna (helst); men det är ju också på nätterna, när allt är lugnt och tyst som man plötsligt kommer på alla bra idéer och man kommer på alla bra saker som man skulle kunna göra.

Tex att städa, eller diska går ju också bäst när man rest sig ur soffan och ska gå och lägga sig. Tyvärr blir inte grannarna så glada när man spolar i kranen, slamrar med disken eller dammsuger på nätterna så jag brukar försöka undvika det.

Sen är det ju det där med hjärnan. Jag försöker säga till min hjärna på kvällen att den ska sova, men det är inte alltid att den lyssnar. Den kanske istället måste tänka på allt som jag inte tänkt på på dagen. Allt från vem som egentligen sade vad på jobbet till vad jag önskar mig i födelsedagspresent till vad jag ska äta till middag dagen efter. Sen kan det ju bli så att jag ju måste gå upp och kolla vad jag behöver handla, eller om jag kom ihåg att betala räkningen...

Sen blir jag kissnödig och när jag äntligen somnat så jamar katten och vill gå ut...

Det finns väldigt lite medicin mot sömnlöshet. Det som finns är sömntabletter, typ Immovane. De är beroendeframkallande och ska bara användas under en begränsad period. Lergigan blir man också trött av, men då kan i alla fall jag sova ett dygn! Så det är ju uteslutet! Jag ska ju bli piggare, och inte behöva känna mig som en zombie på dagen!

Så finns det Cirkadin. Det är melatonin (sömnhormon) i tablettform. Tyvärr ingår de inte i högkostnadskyddet, och en månadsförbrukning kostar 250kr. De hjälper lite grann, men dosen är alldeles för låg. I Europa säljs melatonin i tablettform som kosttillskott. Då finns det även högre styrkor. Jag förstår inte varför Sverige inte också tillåter försäljning av melatonin som kosttillskott.

Det är som att vi hellre låter läkare skriva ut beroendeframkallande tabletter än att tillåta höga doser av "snällare" medel. Absurt tycker jag. Istället tvingas man antingen skicka efter från tex England (där priset förövrigt är en bråkdel av vad det är i Sverige) eller så man helt enkelt ligga sömnlös!

I Stockholm kan man få hjälp med tyngdtäcke. Det är faktiskt precis vad det låter som. Ett täcke som är tungt. Man får hjälp att prova ut ett lagom tungt täcke av sin arbetsterapeut. Det finns väldigt lätta täcken och väldigt tunga täcken. Ett tyngdtäcke gör så att man ligger mer still på natten, det frisätter kroppsegna hormoner som är lugnande och ångestdämpande och man får en bättre sömnkvalitet. Täcket förstärker även skillnaden mellan den egna kroppen och omgivningen.
Sover man bra på natten så blir man piggare på dagen, och orkar koncentrera sig bättre.

Tyvärr får man inte hjälp med täcken i alla landsting, och alla landsting har inte alla sorterna. Råkar man bo i "fel landsting" får man köpa täcket själv. En kostnad på många tusen kronor! Ett täcke kostar mellan 5 och 8000kr! Det är galet tycker jag. Alla borde få hjälp att sova bra. Det blir en stor besparing både i lidande och medicinkostnader.

Vissa täcken innehåller bollar. Det finns täcken med stora bollar och täcken med plastkastanjer och täcken med blandade bollar. De täckena med stora bollar rasslar och låter lite och det är lite som att sova i IKEAs bollhav. Bolltäckena funkar inte för mig. Jag får panik av bylsigheten och av att det är så stort, så jag har ett kedjetäcke istället.

Det är ett täcke som har sydda kanaler med kedjor i. Det är fodrat på ena sidan så det är mjukt och på andra sidan så syns kedjorna mer. Jag fick först ett täcke på 10kg och nu bytte jag upp mig till 12 kg. Det låter mycket, men det känns bara som en varm kram. Täckena är även ångestdämpande. Om man har mycket ångest kan man lägga täcket med kedjorna mot kroppen. Det känns en liten skillnad men inte jättestor.

När jag fick mitt täcke förstod jag plötsligt varför jag använde ett gammalt vaddtäcke tills det gick sönder och alltid velat ha extra filtar ovanpå! Duntäcken är mysiga, men inte så tunga.

Jag sover bäst i min egen säng. Det måste vara tyst och mörkt. Inte för varmt och inte för kallt. Jag är hyperkänslig! Det var nån som sade att prinsessan på ärten hade ADD och jag tror absolut det stämmer! ;-)

Så här ser ett kedjetäcke ut.

Bilderna kommer från Somnas hemsida. Det är företaget som tillverkar täckena.

 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar