tisdag 12 maj 2015

Funktionsuppsättning

Det här blir en ny blogg. En blogg som ska handla om mitt liv. Ett liv som präglats av att ha en annan funktionsuppsättning i min hjärna än vad de flesta andra har.

De flesta kallar det ju nedsättning, men min kompis myntade begreppet uppsättning häromdagen och det tycker jag låter mycket trevligare. Själv brukar jag kalla det problemet. Det handlar om ADD. Tre korta bokstäver som innefattar en hel rad med både positiva och negativa egenskaper.

Jag väljer att se det som två sidor av samma mynt eftersom det som är en svårighet eller en nackdel i vissa sammanhang kan vara en tillgång i andra.

Jag vill dock avliva myten om att dessa egenskaper inte skulle finnas om jag levde i ett annat samhälle. Det är helt fel. ADD/ADHD finns i alla kulturer och i världens alla länder. Skillnaden består möjligen i hur man bemöter dem.

En annan myt är att man inte ska utreda barn för att de inte ska få en "stämpel i pannan". Jag kommer att återkomma till detta senare i min blogg.

Jag ser fram emot detta projekt och jag ser fram emot att dela detta med er läsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar