lördag 5 oktober 2019

Avgränsning är inte min starkaste sida...

Häromveckan var jag ute med min kamera och mina vänner i skogen igen. En lång härlig dag med massor av nya schysta bilder. Kameran är GRYM! Jag har sagt det förut men jag kan säga det hundra gånger till!

Första bilden på Siss. 
Vi gick upp till Strålsjön, i Älta, som är en badsjö och ett naturreservat i Nacka kommun utanför Stockholm.

Jag gillar att jämföra saker och den bästa jämförelsen mellan den här nya kameran och den gamla, är att plötsligt sitta bakom ratten på en exklusiv sportbil från att ha kört en vanlig vardagsbil av äldre modell.

Så himla vackert med överstrålningen från solen.
Nu måste jag öva för att trimma ihop mig med nya kameran. Sagt och gjort- jag fotar allt. Det medför dock ett annat problem. Hur hanterar man 500 bilder som innefattar precis allt möjligt? Hur prioriterar man vilka som ska visas upp och för vem?

Fotar jag för ett jobb är det betydligt enklare eftersom det finns en väldigt tydlig avgränsning i artikeln jag skriver. Nu har jag delat upp mina bilder från den senaste promenaden i sju kategorier. Varje kategori skulle kunna bli ett eget inlägg.

Allt det där skapar rätt mycket stress. En sorts prioriteringsstress och när jag blir stressad kan jag inte ta tag i det. Lusten och glädjen försvinner. - Men eftersom jag älskar mina bilder vill jag ju visa upp dem!

Lite av en olöslig ekvation som ändå måste lösas. Som alltid går det ju fint fint när man väl sätter igår. Bortsett från att jag fortfarande har massor av bilder som jag får spara till senare. ;-)

På vår promenad var det jättestark sol, och jag har sett coola siluettbilder som nån fotograf på DN tagit, så jag passade på att öva på att ta siluettbilder på mina coola vänner Mimmi och Siss.

En kul utmaning, och roligare än att fota svampar och blommor faktiskt! ;-)



Supersnygg bild på Mimmi.

Siss sträcker armarna mot solen.
Efter lite experimenterande insåg jag att jag måste sitta ner för att personen jag fotar ska synas ordentligt mot himlen. Annars flyter personen ihop med skogen, å då blir det ju inte alls lika coolt. 

Supercool bild på Siss och Mimmi!

Den här gången är jag också med på bild.

Siluetter är mitt nya utvecklingsområde. Jag kör ofta på känsla och den här gången chansade jag lite, men det är ju roligt om man kan styra lite mer själv. Jag älskar tex hur solen liksom smiter runt benen och huvudet på mig.

Nackdelen med siluetter är möjligen att bilderna på ett ganska brutalt sätt visar hur man faktiskt ser ut i profil... ;-)

Jag får fortsätta öva helt enkelt. En tacksam uppoffring... hahahaha




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar