måndag 4 januari 2016

Ett bisarrt problem!


Jag har fått ett "problem" som är helt nytt i mitt liv. Det är ju inte egentligen ett problem men det är faktiskt absurt!

Jag har färger på bokstäver, siffror och särskilt veckodagarna. Måndag är blå, tisdag är gul, onsdag är röd torsdag är grågrön (jag har aldrig gillat torsdagar), fredag är vit, lördag är rosa och söndag är guldfärgad. 

"Fenomenet" heter synestesi eller sinnesanalogi och betyder att två sinnen är ihopkopplade i hjärnan. Det är väldigt ovanligt men ärftligt. Det har alltid varit helt självklart och det har aldrig varit någon stor sak förrän nu! 

Det blir ju såklart lite "knas" ibland när inte de upplevda färgerna på stationerna stämmer med tunnelbanelinjerna, det stör mig en del ibland, men det är ju en annan typ av prolem eller... Egentligen är det ju samma men inte lika påtagligt. 

Jag har fått en app utskriven av min arbetsterapeut. (En arbetsterapeut är en person som provar ut och förskriver hjälpmedel åt tex gamla eller sjuka människor eller människor som jag med kognitiva svårigheter.) 

Appen heter Handikalendern. Den verkar ha alla möjliga "finesser" men det är ett stort och ofrånkomligt problem. Det är fel färger på dagarna och det går inte att "släcka ner" färgerna eller ändra dem. 

Jag funderade på om jag på något sätt kan komma runt problemet om det skulle behövas. Det är säkert möjligt, men det blir jobbigt för hjärnan tror jag. 

Det är jämförbart med att man hela sitt liv upplevt att himlen är blå och gräset grönt och plötsligt någon ändrat så att det är tvärtom! 

Det blir lite konstigt. Samtidigt så känns det som ett sån absurd situation att jag bara måste skratta. Ibland känns det som att "om jag nyper mig i armen har det aldrig hänt". 

Det är ju faktiskt tur att det händer lite absurda saker så jag har något att berätta för er. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar